Båden blev oprindeligt bygget i Trosa, Sverige i perioden 1968 til 1973 og sejlet af designeren selv i 25 år, før han skiftede til motorbåd. Siden da har Pelican II haft 3 ejere inklusiv nuværende ejer, som har passet båden siden 2003, hvor den er blevet brugt til familiens sommersejladser langs den skandinaviske kyst og weekendture.
Pelican II er en komfortabel 40-fods ketch, der med sin solide konstruktion af plywood på galvaniserede jernspant og en 2.000 kg blykøl er denne Bermuda-riggede båd stabil, søstærk og synkefri takket være indbyggede opdriftsmidler.
Om skibet fremhæves:
- 27 HK Yanmar 3GM30F dieselmotor med ca. 3.080 timer
- Storsejl (Høj Jensen 2001), mesan (Høj Jensen 2001),
Båden blev oprindeligt bygget i Trosa, Sverige i perioden 1968 til 1973 og sejlet af designeren selv i 25 år, før han skiftede til motorbåd. Siden da har Pelican II haft 3 ejere inklusiv nuværende ejer, som har passet båden siden 2003, hvor den er blevet brugt til familiens sommersejladser langs den skandinaviske kyst og weekendture.
Pelican II er en komfortabel 40-fods ketch, der med sin solide konstruktion af plywood på galvaniserede jernspant og en 2.000 kg blykøl er denne Bermuda-riggede båd stabil, søstærk og synkefri takket være indbyggede opdriftsmidler.
Om skibet fremhæves:
- 27 HK Yanmar 3GM30F dieselmotor med ca. 3.080 timer
- Storsejl (Høj Jensen 2001), mesan (Høj Jensen 2001), rullegenua (ProFurl fra 2009 med Høj Jensen 2017), spilerstage
- GPS-navigator koblet til VHF-radio, stationær VHF med selektive opkald
- Plovanker med 30m kæde (stævn), Bruce-kopi med 5m kæde og 50m bændel (hæk)
- 6 køjepladser
- Trykvandssystem (varmt og koldt) opvarmet af både motor og landstrøm
- Cockpitbruser med koldt og varmt vand
- Indbygget toilet (uden holdingtank, lovligt for både bygget før 1980 i Danmark)
- Cockpittelt, sprayhood og solsejl
- 220V installation med HFI-relæ
- Dobbelt spritkomfur med ekstra induktionsplade
- Køleboks med automatisk skift mellem 12V og 220V
- TV med digital antenne (monteret i mesanmast)
Ekstraudstyr:
- Gummibåd med elmotor (2020), oplader og akkumulator
- Specialsyet vinterpresenning og robust vinterstativ
- Inverter (150W, 12V til 220V)
- Havneplads betalt for 2024 (kan overtages af ny ejer)
Seneste Vedligeholdelse og Opgraderinger
Motor:
- Professionelt serviceret (2003-2005), ejerserviceret årligt (2006-2024)
- Nyt startrelæ og startmotor (2024)
- Aquadrive og motorophæng udskiftet (2015)
Skrog:
- Årlig bundmaling, skrabet i bund for 4-5 år siden
Vinteropbevaring:
- Fuld overdækning hver vinter med tilhørende stillads og presenning
De sidste 20 år har Pelican II sejlet på den svenske vestkyst, i Oslofjorden, via Göta-kanalen til den svenske østkyst og foretaget adskillige ture til Bornholm og Blekinge skærgården.
Båden har været på land hver vinter, overdækket og regelmæssigt vedligeholdt med bundmaling, polering og forårsklargøring fra 2003 til 2024. Den er i rigtig fin stand og klar til nye eventyr.
Båden blev oprindeligt bygget i Trosa, Sverige i perioden 1968 til 1973 og sejlet af designeren selv i 25 år, før han skiftede til motorbåd. Siden da har Pelican II haft 3 ejere inklusiv nuværende ejer, som har passet båden siden 2003, hvor den er blevet brugt til familiens sommersejladser langs den skandinaviske kyst og weekendture.
Pelican II er en komfortabel 40-fods ketch, der med sin solide konstruktion af plywood på galvaniserede jernspant og en 2.000 kg blykøl er denne Bermuda-riggede båd stabil, søstærk og synkefri takket være indbyggede opdriftsmidler.
Om skibet fremhæves:
- 27 HK Yanmar 3GM30F dieselmotor med ca. 3.080 timer
- Storsejl (Høj Jensen 2001), mesan (Høj Jensen 2001),
Beskrivelse og udstyrsliste er opgivet efter oplysninger fra ejer og YachtBroker indestår ikke for eventuelle fejl og unøjagtigheder
Se også ...
YachtBroker er Skandinaviens største kæde af professionelle bådmæglere, som dagligt hjælper tilfredse danskere i hele landet med at købe og sælge deres brugte båd.