Unik, robust og komfortabel Blue Ocean langturssejler – Germania 40 Ketch "Pandora"
Drømmer du om at sejle ud på de store verdenshave i en sejlbåd, der kombinerer komfort, tryghed og solid byggekvalitet? "Pandora" – en sjælden Germania 40 ketch – er netop dette. Tegnet af den tyske designer Uwe Bartels og bygget på det anerkendte Ta Chaio-værft i Taiwan, repræsenterer denne båd en tid, hvor håndværk og sødygtighed gik hånd i hånd.
Oprindeligt udviklet til langfart af tyskeren Günter Voigt i 1970'erne, blev båden designet med ét formål: at skabe en sikker og komfortabel ramme for eventyr på tværs af verdenshavene. Den er bygget til at holde, ikke til kapsejlads, men til afslappet og stabil sejlads med masser af plads og komfort – og med en vægt på ca. 12,5 tons lastet, ligger hun sikkert i vandet.
Drømmer du om at sejle ud på de store verdenshave i en sejlbåd, der kombinerer komfort, tryghed og solid byggekvalitet? "Pandora" – en sjælden Germania 40 ketch – er netop dette. Tegnet af den tyske designer Uwe Bartels og bygget på det anerkendte Ta Chaio-værft i Taiwan, repræsenterer denne båd en tid, hvor håndværk og sødygtighed gik hånd i hånd.
Oprindeligt udviklet til langfart af tyskeren Günter Voigt i 1970'erne, blev båden designet med ét formål: at skabe en sikker og komfortabel ramme for eventyr på tværs af verdenshavene. Den er bygget til at holde, ikke til kapsejlads, men til afslappet og stabil sejlads med masser af plads og komfort – og med en vægt på ca. 12,5 tons lastet, ligger hun sikkert i vandet.
"Pandora" er byggenummer 10 ud af kun 10 producerede enheder, hvilket gør hende til et særdeles sjældent syn – især i danske farvande. Båden blev købt i 2011 og har siden gennemgået en omfattende renovering. I dag fremstår hun særdeles velholdt og er opdateret med moderne navigationsudstyr og komfortfaciliteter, som langt overgår standarderne fra hendes byggetidspunkt i 1980.
Følgende fremhæves:
Sejl & Rig
* Storsejl (ca. 35 m²): Nyt Elvstrøm storsejl fra 2021 – kun sejlet 25-30 timer. Udstyret med 4 gennemgående sejlpinde, 2 reb og Zippack på bommen.
* Forsejl (ca. 45 m²): Monteret på rulleforstag, ældre sejlcover medfølger.
* Messansejl: Ældre, men funktionelt, med bompresenning.
* Spiler: Ca. 140 m² inkl. spilerstage.
* Messangenakker: Genakker/mellemstagssejl, ca. 100 m².
* Stormast: Højde 16 meter.
* Messan-mast: Højde 11 meter.
* Rigtype: Masthead. Løbende rig gennemgået og delvist udskiftet af Stotz Riggerne i 2023. Alt tovværk i begge master udskiftet i 2024.
Køjer og rum:
* I alt 7 køjer – heraf 5 i separate kabiner.
* Stævn-lukaf med 2 køjer, 2 skabe og god stuveplads.
* Salon med mulighed for 2 ekstra køjer, mange skabe og opbevaringsrum.
* Styrmandskabine med enkeltkøje og lukket rum.
* Stor agterkahyt med plads til 2½ person.
USB-opladning:
* USB-opladere i alle 3 separate soverum.
* 4 USB-udtag ved kortbordet.
* 1 USB-udtag i cockpittet.
Pantry/Køkken
* Topbetjent køleskab med lille fryser.
* 2 vaske med koldt og varmt trykvand.
* Dometic gas-komfur med 3 blus, ovn, grill, gnisttænding og slingregrej.
* Truma gasafbryder monteret i pantry – afbryder gasflaske i gasrum på dækket. Gasinstallation ny fra 2024.
* God skabsplads og mange skuffer.
Navigationsplads
* Navigationsbord med stationær og bærbar VHF, 12V cigarstik, Garmin GPS som backup, kortlampe, sikringspanel samt løftbar bordplade til opbevaring af søkort m.m.
Toiletter
* Styrbord: El-toilet, vask og bruser med afløb til gråvandstank, samt koldt/varmt trykvand.
* Bagbord: Manuel toiletpumpe, vask og bruser med koldt/varmt trykvand og afløb til gråvandstank.
* Holdingtank med pumpe og dækstømning.
* Gråvandstank med pumpe.
Cockpit
* Centercockpit med teakdørk.
* Styrepult med rat og kortplotter.
* Sprayhood – ældre, men i god stand.
* To-delt bomtelt, dækker hele cockpittet.
* Cockpitbord og hynder.
Spil:
* 2 x Barlow self-tailing spil.
* 2 x Barlow self-tailing spil.
Dæk & Anker
* Kiwigrip felter – hvide.
* Søgelænder i 6 og 8 mm Dynema.
* Badestige agter.
* Elektrisk ankerspil – Lofrans Kobra 1000W.
* Hovedanker: Rocna 25 kg med ca. 80 meter 10 mm galvaniseret kæde – alt nyt i 2024.
* Hækanker: 6 kg letvægtsanker (Fortress?) med ankerrulle.
Tilbehør
* 3 store almindelige fendere + 2 kuglefendere (54 cm).
* Mange fortøjninger.
* Vinterpresenning.
* Redningskrans og redningslys.
* Kasteline.
* 3 brandslukkere (2 ved motor, 1 i pantry).
* Brandtæppe i pantry.
* EPIRB – dedikeret til skibet.
* Mange reservedele og ekstraudstyr medfølger.
Diverse
* Landstrøm (230V) med kabel og nyt HDMI-relæ (2024). 230V stik i alle rum.
Batteriladere:
* 1 x CTEK 12V smartlader
* 1 x CTEK 24V smartlader
* DC-DC lader til stævnbatteri + nyt skillerelæ
Batteribank (bly/syre):
* Startbatteri: 115 Ah
* Forbrug 12V: 2 x 115 Ah
* Forbrug 24V: 2 x Exide Marine 115 Ah
* Stævnbatteri (ankerspil): 1 x Exide 115 Ah
Renovering og forbedringer - Pandora 2011 - 2025
Det er kun relevante reparationer og vedligeholdelser mv. Set i forholdet til skibets nuværende udstyr og salget af båden der er med her. Almindelige vedligeholdelser fremgår ikke af listen.
2011 – Køb Af Pandora.
• Adskillige tilsyn, endeligt køb i Gilleleje og skibet sejlet hjem fra Struer til Frederiksværk
• Optagning for vinteren oktober 2011
• Påbegyndt afslibning af fribordet efteråret 2011 (det tog 7 måneder at slibe hele skibet)
• 2 store skødespil med hjemme - adskilt, afrenset og smurt med syrefri fedt - skal gøres hvert 2-3 år.
• 2 små skødespil adskilt på båden afrenset med petroleum smurt med syrefri fedt - skal gøres hvert 2-3 år.
2012 – Slibning og maling af fribord – nye sejlcovers, sprayhood og telt.
• Foråret fuldslibes fribordet færdigt.
• Epoxyspartel på ujævnheder fribord.
• 6 lag epoxy - Light primer med rulle + slibning
• Afdækning blå linje + sprøjtet 4 lag Hempel Poly Best 2K marineblå med et tvist sort
• Afdækning fribord + sprøjtet 4 lag Hempel Poly Best 2K hvid
• Færdigmalet fribord + blå linje den 25. maj 2012
• Flot resultat! – Fulgte Hempels malerprogram med teknisk støtte undervejs fra dem.
• Montering af helt nye sejlcover mesan, lazy bag, sprayhood og telt til hele båden.
• Adskillelse, rengøring og tjek af alle sø ventiler i båden. afrenset smurt og samlet igen.
• Udskiftning af bronze søventil til køkkenvask (med den rigtige legering)
2013 – Renovation af salonen og nyt Webasto oliefyr samt VVS.
• Alt træværk i salon og pantry (køkken) fuldslebet + fået 5 lag Hempel Vanish lak (mat lak)
• Alle berøringsflader, gribelister og rundholdt fået 5 lag Hempel Glossy (blank lak)
• Nyt Webasto oliefyr 6KW indkøbt og monteret i båden. Installation af temperatur rum termostat i kahytten. Ny udstødning, indsugning og ledningsnet til Webesto.
• Indkøb og montering af ny selvlænsende pumpe i sumpen.
• Nye blandingsbatterier i begge baderum.
• Afvask af hele salonen - skabe, hylder mv. malet med Hempel 1K farvolin
• Udskiftning af stof på samtlige hynder i skibet 18 stk. i alt. + imprægneret 2 gange.
• Køb og udskiftning af helt nyt kølesystem i pantry køleren. Kan nu bruges som fryser også. Kølemontøren afprøvede systemet og det virker perfekt
2014 – Nyt komfur samt gennemgang og renovering af elnettet. Nyt motorpanel og tankmåler.
• Renovering af pantry med stænkplade i rustfrit stål, nyt blandingsbatteri og nyt komfur med 3 blus, el-start ovn med grill og lys i ovn.
• Gennemgang af ledninger i skibet. 12v og 24v:
3 store sorte sække med døde ledninger tages ud af skibet.
Udskiftning af samtlige ledninger på motor og i motorrummet med nye fortinnet marineledninger.
Nyt instrumentpanel og ledninger til Perkins + ny tankmåler samt oprensning af tanken
(Skal foretages hvert 2-3 år)
• Navngivning af Pandora på Frederiksværk havn.
2015 -
• Pilestaten (Styreboksen) afmonteret og renoveret. malet med 4 lag Hempel Poly Best 2k.
• Rat pumpen til hydraulisk styring sendt til renovering hos BRDR. Petersen i Gilleleje.
• Nyt gas og gearhåndtag (Teleflex B80S)
• Nye kabler til teknoflex + de gamle gemt som reserve
• Ny gummibåd /OC Seven Ocean
• Indkøb af 2 110ah marinebatterier til forbrugssiden
• Indkøb og montering af Ctek 12v impulslader
2016-
• Renovering af cockpit, malet med 1k + træværk renoveret med div. nye teakpropper og efterfølgende afrensning af træværket.
"TIP - Ikke slibe men brug kemi - toilet rens, saltsyre og neutraliser med sæbe, så ser det ud som på billederne.
• Montering af 2 nye LED spot i massanmast og stormast - så er der arbejdslys på dækket :)
2017-
• Ny skibsradiostation - Furuno RO-6800/AIS + certificeret hos Søfartsstyrelsen
• Afmontering af de gamle numsestøtter ved masten
• Udskiftning af træværket omkring nedgangslugen, nye glideskinner og rustfri stålplade.
• Afmontering af de gamle Dorado ventiler + montering af en ny el-ventil i agter soverum
• Gamle brune afskallet Treadmaster pillet af i små mini stykker - hårdt manuelt arbejde med stemmejern. tog hele vinteren. Slibning af hele dækket, spartlet med 2k epoxyspartel og malet 2 gange med 1k hvid dæksmaling.
• Foråret 2018 malet dækket + skridsikre felter med Kiwigrip skridsikkert maling
2018 - (båden blev på land i hele 2018, mens motoren blev udskiftet og div. større reparationer pågår)
• Den gamle Perkins 4-108 har udtjent sin værnepligt + for meget larm, olie og ustabil temperatur - gider ikke mere - ud med Perkins.
• Renovering af motorrum. Asbestplader ud, nyt proff. motorrumsisolering (en bekendt der arbejder med lydisolering i skibe) monteret overalt. Maling af motorrummet, tjek og maling af dieseltanken, nye vandslanger til koldt og varmt vand monteret i motorrummet
• Professionel fuld sandblæsning af hele bunden. Jeg er målløs over hvor flot den er efter sandblæsningen (zoom ind på billederne) ikke så meget som den mindste ujævnhed nogen stede, den ligner noget der er støbt i går og står fuldstændig glat i hele bunden.
• Bisgaard Gilleleje er konsulent på opbygningen af bunden. Materialer indkøbt hos ham. fuldspartling af bunden med epoxyspartel + efterfølgende slibning. Derefter 8 lag epoxyprimer og 2 lag sealer sidst 2 lag bundmaling - bunden står som ny.
• Renovering af træværket mv. i hele agterkahytten. Udskiftet træværk og plader + trykimprægneret dem før montering. Afslibning og 6 lag lak på vægge, trappe mv.
• Kompas renoveret med ny membran og kompasvæske fra Weilback
2019
• Indkøb og montering af nyere (2006 - 1300 timer på uret) Yanmar 4JH2E - 50 HK. Smeden laver nye fundamenter, motoren sættes i starter, køre og trækker som en sand drøm. Det har den i øvrigt gjort hele vejen frem til i dag 2024, fantastisk maskine. Maskinen blev gennemtjekket af mekanikeren før købet hvor kompression, olietryk osv. blev tjekket alt er som det skal være.
• Ny propel købt fra Rudes propeller der har beregnet størrelsen til motoren. Forventet max. fart 8 Knob - I almindelig drift v/1800 omdrejninger 6 - 7 Kn.
• Renovering af dørken i hele skibet. Jeg tager dørk pladerne op fjerner/udskifter beslagene og er målløs over at dørken er lavet af 6mm rent teaktræ. Så der er plads til mange flere nedslibninger på Pandoras dørk. 8x lak på dørken og 10x lak på gangarealerne.
• Renovering af utæt nedgangsluge forskibs, udskiftning af alt træværket. renovering af forkahytten i samme moment - afskibning af alt træværk og 6x matlak på fladerne og 6x klarlak på gribefladerne
2020 -
• Indkøb af ny Plotter B&G Vulcan 7".
• Indkøb og opsætning af nyt Nmea2000 system ombord på Pandora. Systemet forbinder plotter med: fart, dybde og vand temperatur, (Airmar st810) + vindgiver trådløs B&G, aldrig monteret men klargjort så den lige kan sættes på. vindgiver er parret med plotter og virker. VHFradioen viser AIS på plotteren radionen har sendetilladelse fra Søfartsstyrelsen til skibet Pandora. Ny håndholdt VHF ICOM M930 med Distress, mand over bord funktion osv. Også godkendt og dedikeret til Pandora hos søfartsstyrelsen.
• Der er en selvstændig ældre AIS Transponder som udsender Pandoras data til andre skibe.
• Selvstyren/Autopiloten Seamaster 800 monteret i 2023 så rute på plotter køres automatisk på autopiloten.
• Nyt Lofrans 1000w 12v ankerspil, relæer mv. monteret -
• Nyt ledningsnet til ladning af front ankerbatteri.
• DC to DC lader monteret + nyt skillerelæ
• Opdeling til 4 batterikredse: Ankerspil batteri/115Ah, Start batteri/115Ah, Forbrugsbatterier 12v/230Ah og Forbrugsbatterier 24v/140Ah
2021 -
• Montering af ny batterimonitor til overvågning af 24v forbrugsbatterierne
• Thomas fra Elvstrøm sails mødtes med os på en weekendtur i Hundested hvor han opmålte til det nye storsejl, som blev leveret før ferien. (Sejlet har været oppe under 50 timer her i 2024 af forskellige årsager & omstændigheder)
2022 -
• Nye 10mm røgfarvet Lexan glas i hele kahytten 6 stk.
• Nye 8mm røgfarvet Lexan glas i vindspejlet
• Privatkøb af Thomas fra Elvstrøm sails - nyt rulleforsejl + montering af UV kant på sejlet.
(Sejlet monteret på båden i 2025.)
• November 2022 de gamle bronce søventiler adskildt, tjekket, smurt med syrefri fedt og monteret igen (Husk blå låsepasta på møtrik til søventil) Bronce søventilerne bliver tjekket på land hvert 2 år.
• Indkøb af ny trådløs vindgiver til B&G plotteren via Nmea2000.
2023 -
• Båden på land for hele vinteren 2022-2023. Normalt ligger den i vandet om vinteren.
• Udskiftning af søventilen til motor søvandet til ny True Design ventil.
• Hydraulisk styrings stempel renoveret hos BRDR. Petersen i Gilleleje
• Montering af Coursmaster 800i, kraftig hydraulisk autopilot med Neco Marine kraftig proff. hydraulikpumpe der passer til styrestemplet i båden. Kyndig vejledning om størrelse, hydrauliktryk osv. fra Andersen & Kristensen skibselektronik i Køge. (De fortæller mig "Pumpen passer fint til dit stempel, den er lidt til den store side så du får ikke problemer med at den ikke har kræfter nok")
• Det gamle CQR 20 kg. anker erstattes med nyt Rocna anker 25 KG.
• Indkøb af 80 meter ny 10mm galvaniseret - kalibreret kæde + afmærkning for 10 meter og rød ved stop.
• Ny vandvarmer - Skulle fylde vand på båden efter søsætning i marts ... hvad er det for lyd? vandplask fra agter?? - den gode gamle (1980) amerikanske vandvarmer var brudt sammen og rådnet helt væk. Køb og montering af 850w (springer ikke sikringerne på broen) ny 30 liters vandvarmer. køre på 220v ved landstrøm og på motorvarmen ved motorsejlads.
• Nye gardiner agter + til resten af skibet (ikke hængt op endnu) Rum opdeling agter for privatliv hvis ikke de 2 gaster kender hinanden.
• Nye formskum topmadrasser på alle 5 faste sovepladser i skibet. Der er kun sovet få nætter på madrasserne i agter kahytten eller er de øvrige ubrugte.
• Afmontering af hele den løbende rig fra stormast og mesanmast.
• Nederste sallingshorn fra stormast til smeden Birthe i Frederiksværk og fik forstærkninger svejset på (aluminium) flot arbejde Birthe.
• Løbende rig kørt til gennemsyn hos Thomas fra RIGGERNE hvor der blev udskiftet et par undervant. Resten af riggen blev godkendt. Da riggeren så beslag og vire sagde han "det skal du beholde, de laver det ikke i den kvalitet mere"
• Indkøb samt syn/servicering af nyere (aldrig været på en båd) Viking 6 personers offshore redningsflåde. holder synet til 2026.
• Indkøb og montering af Epirp. Samt fået den kodet/dedikeret til Pandora via søfartsstyrelsen. (Skibets navn står på Epirpen)
• Indkøb og montering af komplet nyt gassystem - Gasslanger, kobberrør, gas tester og Truemann Gas afbryder og sidst ny stophane. Truemann fungerer på den måde at der sidder en elektronisk knap nede ved komfuret der afbryder gasflasken oppe i gas rummet på dæk.
• Udskiftning af ledninger til agterlanternen.
• Udskiftning af den gamle el-sikrings dåse til nyt HPFI relæ for landstrøm.
2024 -
• Alt løbende tovværk og fald i begge master skiftet med nyt.
• Nyt 14mm løftefald samt blok i mastetoppen.
• Afmontering, afrensning og fastgørelse af sumppumpesystemet.
• Monteret fastgørelse af komfuret så det kan låses i vandret stilling.
2025 –
• På land i Frederikssund.
• Ny bundmaling, zink fribord poleret.
• Indkøb og montering af ny Airmar DST 810S – fart, dybde og vandtemperatur.
(Den gamle DST 810 var brændt af)
• Udskiftning af den gamle 30 meter ankerkæde og 70 meter tov med - 80 meter nyt 10mm galvaniseret kalibreret ankerkæde.
• Indkøb og montering af 2 nye marinebatterier 115Ah til 24v siden.
• Montering af den nye
Drømmer du om at sejle ud på de store verdenshave i en sejlbåd, der kombinerer komfort, tryghed og solid byggekvalitet? "Pandora" – en sjælden Germania 40 ketch – er netop dette. Tegnet af den tyske designer Uwe Bartels og bygget på det anerkendte Ta Chaio-værft i Taiwan, repræsenterer denne båd en tid, hvor håndværk og sødygtighed gik hånd i hånd.
Oprindeligt udviklet til langfart af tyskeren Günter Voigt i 1970'erne, blev båden designet med ét formål: at skabe en sikker og komfortabel ramme for eventyr på tværs af verdenshavene. Den er bygget til at holde, ikke til kapsejlads, men til afslappet og stabil sejlads med masser af plads og komfort – og med en vægt på ca. 12,5 tons lastet, ligger hun sikkert i vandet.
VHFFuruno RO-6800 AIS & ICOM M930 med distress (2020)
RadarNej
KompasJa
Autopilot / SelvstyrerJa
Autopilot / SelvstyrerCoursemaster CM800i
LanternerJa
GPSJa
VindmålerJa
AIS transmitterAIS-CTRX B
AIS responderAIS-CTRX B
Indenbords
KomfurJa
KøleskabJa
ToiletJa
HoldingtankJa
BrusebadJa
Køjer2 + 2 + 1 + 2
MusikanlægNej
VarmeJa
HoldingtankBlackwater 100 + Greywater 60
DækstømningJa
Cockpit
RatJa
SprayhoodJa
KalecheJa
CockpitbordJa
CockpithynderJa
SpilBarlow
Dæk
TeakdækNej
TeakdørkJa
SøgelænderJa
BadestigeJa
Tilbehør
FendereJa
FortøjningerJa
RedningskransJa
BrandslukkerJa
Anker25 kg Rocna inkl. 80 m. kæde (2024) & 6 kg hækanker med ankerrulle
RedningsbådService igen april 2026
Diverse
Landstrøm (230V)Ja
BådnavnPandora
LaderJa
Batterier1 x startbatteri 115 Ah + 2 x forbrug 12V 115 Ah + 2 x forbrug 24V 115 Ah + 1 x Ankerspil 115 Ah
TrykvandJa
VarmtvandsbeholderJa
LænsepumpeJa
AnkerspilLofrans Kobra 1000w
El AnkerspilJa
VandtankJa
Vandtank (i liter)400
EpirpYes
Beskrivelse og udstyrsliste er opgivet efter oplysninger fra ejer og YachtBroker indestår ikke for eventuelle fejl og unøjagtigheder
Se også ...
YachtBroker er Skandinaviens største kæde af professionelle bådmæglere, som dagligt hjælper tilfredse danskere i hele landet med at købe og sælge deres brugte båd.