Et eventyr på det åbne hav: Nærkontakt med naturens kræfter og uventede møder
At sejle på det åbne hav er en utrolig rejse, der kan byde på uforglemmelige oplevelser og udfordringer. I dette interview med Bruno Skov får vi et glimt af en sådan rejse
Bruno Skov, der stammer fra Odense, blev i sin tid uddannet som skibsbygger på Odense stålskibsværft og har bl.a. været salgschef på skibsværftet i Rudkøbing. I 1982 rejste Bruno sammen med sin familie til Australien, igen med arbejde som skibsmægler og senere egen forretning som forhandler af Hemples Skibsmaling. I Australien byggede Bruno sin båd "Bodyguard", en blue water sail, bygget til at krydse oceaner.
Brunos rejse begyndte i Vestaustralien, maj 1990. Bruno og hans kompagnon, startede deres rejse rundt om Australien, mod Papua New Guinea gennem Stillehavets mange øer til Japan. Her besøgte de forskellige steder, den idylliske ø Chichi-jima, den pulserende storby Tokyo og den nordlige ø Hokkaido. På deres rejse oplevede de skiftende landskaber og kulturelle forskelle, der berigede deres eventyr. En nat, på vej op mod Beringshavet, oplevede de en uventet udfordring, da deres båd gik på grund.
Det var en sovende hval som var usynlig for dem. De stødte sammen med den med fuld kraft. Den voldsomme kollision resulterede i, at et besætningsmedlem blev kastet over bord. Heldigvis havde besætningsmedlemmet en livline på og blev hurtigt trukket ombord igen. Bruno er taknemmelig for, at skroget er lavet af stål, da det viste sig at være perfekt til deres eventyr, havde båden været lavet af glasfiber, var de havareret.

Efter 3-4 dage til søs i Beringshavet, blev eventyrene konfronteret med en alarmerende stormvarsling. To cykloner med vindstyrker på 115 knob var på vej mod dem. De tog beslutningen om at søge læ bag Kurilerne-øerne, som er omstridte territorier mellem Rusland og Japan. Selvom det var et kontroversielt valg, prioriterede de deres sikkerhed vendte sejlene mod beskyttelse bag øerne. Ifølge Bruno var det barske vejr med tåge og ordentlige dønninger kun nogle af de udfordringer, de stod over for under stormen. Mens Bruno søgte læ bag øerne, dukkede der pludselig russiske krigsskibe op fra tågen.
På grund af sprogbarrieren og manglende kommunikationsevner lå der en vis usikkerhed i luften. Dog blev konflikten undgået, og russiske besætningsmedlemmer; 2 menige og 1 officer, kom om bord på deres skib for at kontrollere pas, proviant og søkort. Her havde Bruno åbnet motorrummet og lagt værktøj ud, alt for at understøtte historien om at de var i nød. Heldigvis blev de accepteret som nødstedte og fik lov til at fortsætte deres rejse uanfægtet.
Omsider fandt eventyrerne endelig en sikker havn efter deres intense oplevelser ved Attu Island, vestligste punkt i USA nær Rusland. På denne afsidesliggende ø med 40 beboere, fik de lov til at nyde et varmt bad og vaske deres tøj. Disse tilsyneladende enkle fornøjelser blev pludselig værdsatte luksus goder efter at have været dem foruden lang tid.

Brunos råd til nye sejler:
"Før man begiver sig ud på eventyr, bør man søge rådgivning fra erfarne sejlere. Jeg vil anbefale alle at tale med nogen, der har mange års erfaring og kan vejlede om valg af den rette båd. Især ror konstruktion er afgørende, da roret er det vigtigste element på et skib. Det skal være ekstremt robust, da man kan støde på 6-7 meter høje bølger i ugevis. Man skal tage fat i en mekaniker for at gennemgå motoren. Jeg bruger en Perkins-motor, fordi jeg kan få reservedele til den over hele verden. Jeg vil råde dem til at få en diesel mekaniker til at inspicere motoren og forklare, hvordan den fungerer, hvilke pumper der er, og hvorfor de er vigtige. Det er vigtigt at have denne viden, så hvis motoren pludselig stopper - hvilket er sket for mig - kan man identificere og løse problemet. Jeg havde oplevet en fejl med elektronikken, som egentlig ikke hører hjemme på en båd. Det er noget skrøbeligt noget, der ikke kan tåle vand, så det har jeg lært af."
Brunos anden båd “bodyguard” fra 2016 med stålskrog er sat til salg ved Yachtbroker, så hvis du vil have fat i en båd som kan klare strabadserne er dette en båd for dig. Du kan læse mere om båden her