8 m CR classic
FacebookLinkedIn
  • Årgang
  • 1952
  • Motor
  • Yanmar
  • Brændstof
  • Diesel
  • Længde
  • 13,41 m (44 ft)
  • Bredde
  • 3,1 m (10,2 ft)
  • Dybgang
  • 2,5 m (8,2 ft)
  • Vægt
  • 13 ton
  • Skrog
  • Træ
  • Placering
  • Asker, NO
NOK 699.000
DKK 443.300*
*
Prisen er konverteret til din lokale valuta baseret på den aktuelle valutakurs

44-foot classic sail yacht built in 1952

O8mCR "Glæden" er en 44 fods klassisk sejlbåd, tegnet af Christian Jensen i 1942 og bygget på Grimsøykilen Trebåtbyggeri i Skjeberg i 1952. Det oprindelige navn var "Veni", og skibet er kendt for sine mange regattasejre. Båden er bygget med skind af oregon pine, egetræ i spanter, stævn og køl. Fartøjet er bygget i en serie på fem sejlbåde efter Christian Jensens tegninger. Alle disse eksisterer i dag, "Krabat" i England, "Arabella", "Christina" og "Vinga" ligger på Blommenholm.
Den oprindelige rig blev i 1968 udskiftet med en aluminiumsmast og en rustfri stående rig. I vinteren 1986-87 blev "GLÆDEN" totalrestaureret på Risør Trebåtbyggeri A/S.

Skroget: Jernkølen blev fjernet, og alle bolte i køl, bundstok og stævn blev
O8mCR "Glæden" er en 44 fods klassisk sejlbåd, tegnet af Christian Jensen i 1942 og bygget på Grimsøykilen Trebåtbyggeri i Skjeberg i 1952. Det oprindelige navn var "Veni", og skibet er kendt for sine mange regattasejre. Båden er bygget med skind af oregon pine, egetræ i spanter, stævn og køl. Fartøjet er bygget i en serie på fem sejlbåde efter Christian Jensens tegninger. Alle disse eksisterer i dag, "Krabat" i England, "Arabella", "Christina" og "Vinga" ligger på Blommenholm.
Den oprindelige rig blev i 1968 udskiftet med en aluminiumsmast og en rustfri stående rig. I vinteren 1986-87 blev "GLÆDEN" totalrestaureret på Risør Trebåtbyggeri A/S.

Skroget: Jernkølen blev fjernet, og alle bolte i køl, bundstok og stævn blev udskiftet med syrefast A4-stål. Nye egetræsspanter blev lamineret omkring masten. Mastefisken blev udskiftet, og bundstokkene blev udskiftet til laminerede ringspanter, som er forbundet med egetræsspanterne. Bolte mellem ramme og bundstokke er nu syrebestandige. I skindet er skruer og bolte skiftet til syrefaste. Mellem bræddegangene er der et savet spor, hvor der er limet en liste ind. "Huden" er derefter limet og "justeret" og slebet, olieret og malet.

- Roret er blevet forstærket, og rorarealet er blevet større.

Dæk og overbygning: Dækket var nyt i 1986 og opbygget med 2 lag vandfast krydsfiner, der er epoxylimet og sømmet til bjælkerne. Et lag 7 mm teak er limet og hæftet (bronzekramper) til fineren. Fodpanelet med slidramme i teak er nyt. Cockpittet er nyt. Kahytstaget er blevet slebet ned, Versatex-stof limet på, og al mahogni er restaureret. Nyt skylight over toilet. Al mahogni er lakeret i 10 lag med en 2-komponent polyuretanlak.

Indretning: Toilet er nyt i 1986. Salon og push-in køjer agter er blevet renoveret. Der er syet nye sæde- og hyndebetræk. Forstavnen og kabyssen er blevet renoveret.

Udstyr/motor: Alle tekniske systemer er som nye. Ny dieseltank på 110 liter. Yanmar
Diesel 4JHE 44Hk motor fra 1986 er stadig om bord med selvjusterende propel.

Med hensyn til skroget ser fartøjet ud til at være rimeligt intakt fra 1952. Båden har bevaret sin originale jernkøl. Meget er dog ændret, siden "Glæden" sejlede fra Grimsøykilen, alt fra dæk til rigning er skiftet ud, og der er kommet en række nye tilføjelser til interiøret. Bådens antikvariske værdi må derfor vurderes ud fra et procesautentisk perspektiv. Det er forudsigeligt, at alle sådanne fartøjer vil forandre sig over tid - dels for at imødekomme nye krav og forventninger, dels fordi denne type fartøjer altid er i privat eje og formes derefter.

Hun er velholdt af den samme ejer i de sidste 23 år, før hun blev solgt til den nuværende ejer for 2 år siden. Løbende opgraderet for lettere håndtering og komfort, og derfor velegnet til en familie, samtidig med at bådens sjæl er bevaret. Glæden har 6 sovepladser; 2 i stævnen, 2 i salonen og 2 agter, samt en praktisk kabys med to gasblus. Nye ting i de senere år, bl.a. stående rig, el-anlæg, syrefast septiktank, ankerspil, sejlinstrumenter, badestige i mahogni, samlinger, syrefast 10 mm ankerkæde, solpanel m.m.

Bådplads, opbevaringsskur og opbevaring kan tilbydes i Norge. Moms betales til Norge.

I sæsonen 21/22 er følgende blevet opgraderet på denne smukke yacht:
Grundig behandling under vandlinjen med antifouling og primer, samt udskiftning af træværk i udsparinger i kølen.
Slibning og maling af fribord
Udskiftning af nogle propper i teakdækket
Ny Max-Prop Classic 3-blads propel med automatisk indføring (gør 7 knob ved maks. tryk)
Motorservice og opgradering af udstødningssystem
Opgradering af trykvandssystemet
Udskiftning af cockpitspil til Lewmar
Udskiftning af wirespil på masten med Lewmar-spil og Dynema-reb.
Udskiftning af storsejlsskøde
Opgradering af dieselpåfyldning og tankforbindelser
Ny manuel lænsepumpe til komplet Whale Gusher Titan-løsning
Båden er registreret i det norske skibsregister GLÆDEN/LK2667.


Mæglerens beskrivelse: En sjælden mulighed for at eje en af Norges smukkeste 8m CR. Derudover er båden blevet opgraderet til moderne tider, med løsninger der fungerer i dag, for god komfort og sikkerhed om bord. Båden er meget velholdt. Yachten vil sejle godt med sin dybe køl og store sejlareal.

Udstyr:
2017 Landstrøm.
2017 Opladning.
2021 Batterier.
2020 Solpanel.
2016 Elektrisk ankerspil, 1600 watt.
2019 ny lænsepumpe.
Bruce syrefast anker 18,5 KG.
GPS og kortplotter fra 2017.
Originalt kompas fra 1952.
Storsejl fra 2008.
2018 Toilet.
2018 Holdetank.
2017 Gas.
2017 Komfur.
2012 Cockpittelt.
2018 Badestige i mahogni.
2018 Raymarine vind, log og ekkolod.
Sloop Sparlight Masthead 18 meter høj mast.
100 liter ferskvandstank.
60 liter varmtvandsbeholder.
50 liter køleboks.
110 liter dieseltank.
Køleskabet er støbt i jern.
Rig i aluminium, inklusive bom og spinnakerbom
Rullebom til rullende storsejl
Rullebom fra Reckmann med genua
Forberedt til kutterstag og taklinger.
O8mCR "Glæden" er en 44 fods klassisk sejlbåd, tegnet af Christian Jensen i 1942 og bygget på Grimsøykilen Trebåtbyggeri i Skjeberg i 1952. Det oprindelige navn var "Veni", og skibet er kendt for sine mange regattasejre. Båden er bygget med skind af oregon pine, egetræ i spanter, stævn og køl. Fartøjet er bygget i en serie på fem sejlbåde efter Christian Jensens tegninger. Alle disse eksisterer i dag, "Krabat" i England, "Arabella", "Christina" og "Vinga" ligger på Blommenholm.
Den oprindelige rig blev i 1968 udskiftet med en aluminiumsmast og en rustfri stående rig. I vinteren 1986-87 blev "GLÆDEN" totalrestaureret på Risør Trebåtbyggeri A/S.

Skroget: Jernkølen blev fjernet, og alle bolte i køl, bundstok og stævn blev

Udstyrsliste

Motor
HK44
Motor årgang1986
FerskvandskøletJa
Drev/skrueakselPropellaksel
PropelNew Max-Prop Classic 3 blads med feather
Brændstoftank110
Sejl og rig
StorsejlJa
ForsejlJa
ForsejlGenua
BompresseningJa
RulleforstagJa
Navigation
LanternerJa
Dæk
TeakdækJa
TeakdørkJa
SøgelænderJa
BadeplatformNej
Tilbehør
FendereJa
FortøjningerJa
VinterstativNej
BrandslukkerJa

Beskrivelse og udstyrsliste er opgivet efter oplysninger fra ejer og YachtBroker indestår ikke for eventuelle fejl og unøjagtigheder

Se også ...

    Danmark
    Lynæs 28Årgang 1973Pris: 120.000 kr
    Italien
    Classic Yacht Marconi Cutter 1955Årgang 1955Pris: 440.100 kr
    Sverige
    Nyrenoverad Florida konstruerad av Harry Becker 1962, One off!Årgang 1962Pris: 297.600 kr
    Danmark
    Galeasen Jutta 53 fod Ketch af egetræÅrgang 1927Pris: 700.000 kr
YachtBroker er Skandinaviens største kæde af professionelle bådmæglere, som dagligt hjælper tilfredse danskere i hele landet med at købe og sælge deres brugte båd.