ASYNJA er en stagsejlsskonnert, der blev færdigbygget i efteråret 1990 - indregistreret 1991.
Design og konstruktion blev inspiceret af den svenske søfartsstyrelse.
Skroget er bygget i fartøjsstål, overbygning, dæk og cockpit i rustfrit stål (4mm hærdet stål - fartygstaal).
Dækket på båden er belagt med korkmateriale, meget vedligeholdelsesvenligt og behageligt at gå på.
Skibet er som skabt til langturssejlads, blue ocean sailing og har sejlet det meste af jorden rundt og egnet til at sejle i arktiske egne. Båden er forsynet med alt tænkeligt udstyr til jordomsejling og til at bo i båden, som sejlende husbåd.
Stagsejlsriggen bærer fire forsejl, storsejl og er forberedt til spinnake
ASYNJA er en stagsejlsskonnert, der blev færdigbygget i efteråret 1990 - indregistreret 1991.
Design og konstruktion blev inspiceret af den svenske søfartsstyrelse.
Skroget er bygget i fartøjsstål, overbygning, dæk og cockpit i rustfrit stål (4mm hærdet stål - fartygstaal).
Dækket på båden er belagt med korkmateriale, meget vedligeholdelsesvenligt og behageligt at gå på.
Skibet er som skabt til langturssejlads, blue ocean sailing og har sejlet det meste af jorden rundt og egnet til at sejle i arktiske egne. Båden er forsynet med alt tænkeligt udstyr til jordomsejling og til at bo i båden, som sejlende husbåd.
Stagsejlsriggen bærer fire forsejl, storsejl og er forberedt til spinnaker. Rullesejl er originale men funktionsdygtige.
Motoren er en 6-cylindret Volvo Penta TMD 41A på 150 hk.
Interiøret / apteringen med snedkerarbejde i amerikansk eg. Maskinrum med arbejdsbænk, kabys, skipperkahyt, midtskibs toilet og brusebad, salon, navigationsområde og 2 gæstekabiner med hver to køjer og fælles toilet og brusebad. For- og agterskib, der indeholder stuverum, udgør kollisionszoner, der er adskilt fra resten af båden med resten af båden ved hjælp af vandtætte skotter.
I agterkahytten er der et Refleks-dieselkomfur og 2x1050W elvarmere i vandvarmesystemet. De elektriske varmelegemer styres af en rumtermostat i stævnen.
Cockpittet er beskyttet af en robust vindskærm i metal / plexiglas samt en sprayhood. Cockpittet er i teak og i god stand. Styringen sker med et rat på piedestalen eller autopilot eller vindror.
Ankerspillet og bovpropellen på 10,5 hk betjenes også fra styrepositionen.
Omfattende udstyrsliste og detaljer:
RIGGEN
Rigningen er fransk Isomat med to master, der står på dækket.
Vanterne og stagene er overdimensionerede (12 mm) og lavet af rustfrit stål.
Alle forsejl har rullefok-arrangementer, der betjenes fra cockpittet.
SEJL
Alle sejl har været i brug siden 1991 med årlig vedligeholdelse og omfatter:
1 Genua 150 %
1 Genua 110 %
2 fokke til hård vind
1 storsejl
MOTORER
Hovedmotoren er en 6-cyl Volvo Penta 41 A på 150 hk.
Transmissionen består af et Borg-Warner Velvet Drive retvinklet gear og en Aquadrive fleksibel kobling med CV-led.
Propelakslen er lavet af rustfrit stål. Propeldrev med en diameter på 40 mm, og propellen er fast og trebladet.
Brændstoftanken er integreret i kølen og er forbundet til motoren via kobberrør. Brændstoffet passerer gennem et Racor-brændstoffilter med vandseparation og en brændstofpumpe. Generator er af typen Kohler 8kW, drevet af en Yanmar 3HMFL-K 35hp dieselmotor med varmeveksler.
ELEKTRISK SYSTEM
Det elektriske system er veldokumenteret og består af en batteribaseret 24 Volt DC-enhed med en konverter, der
leverer 12 volt til nogle komponenter, og en 220 volt vekselstrømsforsyning. Alle kabler er to-polede
og af veldimensioneret marinekvalitet.
24VDC
Leverer hovedspændingen til belysning, køleskab og fryser, ventilatorer, trykvandspumper, afløb, dræning og cirkulation samt kortbølgeradio. Stik på panel i kabys, maskinrum og agterkahyt.
12VDC
Til VHF , navigationsinstrumenter og kortbordbelysning.
BATTERIBANK
Batteribanken indeholder 4 x 12 volt batterier, vedligeholdelsesfrie og ufølsomme over for hældning i alle retninger. Batterierne er forbundet parvis i serie for at opnå en spænding på 24 volt. Batteribankens kapacitet er ca. 520 AH.
OPLADNING
Batteriopladning sker fra tre kilder, via kabel fra 220 VAC landtilslutningen, fra bådens eget 220 VAC elektriske system, eller fra en ekstra generator, 28 VDC, 100 Amp, på hovedmotoren. Opladning fra land og fra Kohler generatoren sker ved hjælp af en oplader/spændingsomformer af typen Victron 35, som accepterer både 50- og 60-periode AC.
220 VAC
Vekselstrømsspændingen om bord kommer fra tre kilder, fra landstrømsforbindelsen, fra bådens egen generator og fra
generator og fra batteribanken via spændingsomformeren, som har en kontinuerlig kapacitet på 1300 watt.
TRYKVANDSSYSTEM
Trykvandssystemet omfatter varmt og koldt vand med vandhaner i kabyssen og toiletterne.
Det kolde vand i tekøkkenet renses i et kulfilter. Pumpen er lydløs.
VARMESYSTEM
Varmesystemet er vandbaseret med radiatorer i kahytter, salon og kabyssen. Varmekilden er elektriske patroner
2x1050W eller Reflex dieselkedel. Elpatronerne styres af en rumtermostat.
WATER MAKER - Anvendes ikke i dag. Ukendt tilstand.
Et afsaltningsanlæg blev installeret i 1996. Det har en kapacitet på 70 L / time (ikke aktivt). Kan bringes til at fungere igen af køber.
GAS HOLDER
LPG-flasker 2 PC10 i container med fjernventil og lækageindikator på agterdækket. Gasindikator i salonen.
VAND OG DIESEL TANKE
4 vandtanke er placeret midtskibs og har en kapacitet på 860L.
Diesel tank er en del af kølen og indeholder 1180L.
SYSTEMS:
Navigation system: B & G Hydra 330 System
Autopilot: B & G ACP-2
Shortwave radio: Skanti HF-SSB
VHF: COMPACT VHF RT 2047/D
AIS transponder/ responder: AIS True Heading CTRX Graphene
Ships network: NMEA 0183
ASYNJA er en stagsejlsskonnert, der blev færdigbygget i efteråret 1990 - indregistreret 1991.
Design og konstruktion blev inspiceret af den svenske søfartsstyrelse.
Skroget er bygget i fartøjsstål, overbygning, dæk og cockpit i rustfrit stål (4mm hærdet stål - fartygstaal).
Dækket på båden er belagt med korkmateriale, meget vedligeholdelsesvenligt og behageligt at gå på.
Skibet er som skabt til langturssejlads, blue ocean sailing og har sejlet det meste af jorden rundt og egnet til at sejle i arktiske egne. Båden er forsynet med alt tænkeligt udstyr til jordomsejling og til at bo i båden, som sejlende husbåd.
Stagsejlsriggen bærer fire forsejl, storsejl og er forberedt til spinnake
Beskrivelse og udstyrsliste er opgivet efter oplysninger fra ejer og YachtBroker indestår ikke for eventuelle fejl og unøjagtigheder
Se også ...
YachtBroker er Skandinaviens største kæde af professionelle bådmæglere, som dagligt hjælper tilfredse danskere i hele landet med at købe og sælge deres brugte båd.