• Hallberg-Rassy 42 F MkII #11
  • Hallberg-Rassy 42 F MkII #12
  • Hallberg-Rassy 42 F MkII #13
  • Hallberg-Rassy 42 F MkII #63
  • Hallberg-Rassy 42 F MkII #55
Hallberg-Rassy 42 F MkII
FacebookLinkedIn
  • Mærke
  • Hallberg-Rassy
  • Model
  • 42F MkII
  • Årgang
  • 1998
  • Motor
  • Volvo Penta TMD 22
  • Brændstof
  • Diesel
  • Længde
  • 13,22 m (43,4 ft)
  • Bredde
  • 3,95 m (13 ft)
  • Dybgang
  • 2 m (6,6 ft)
  • Vægt
  • 12,5 ton
  • Skrog
  • Glasfiber
  • Placering
  • Nykøbing Sjælland, DK
DKK 2.160.000

Hallberg-Rassy 42 F Mk II

Det er en kæmpe fornøjelse at præsentere langturssejleren ”Iris” - En Hallberg Rassy 42F Mk II fra 1998 i Exceptionel flot stand inde som ude, med en helt igennem imponerende udstyrsliste samt opdateringer (Se nederst i beskrivelsen). Skibet er i sommeren 2024 blevet gennemgået af både en professionel bådsagkyndig, en rigger samt en sejlmager og er i skrivende stund opbevaret tørt i en hal på sjælland.

HR 42F er designet af argentiske German Freers og bygget af Hallberg Rassy i Sverige med CE kategori A - Unlimited ocean voyages. Der blev i alt bygget 181 eksemplarer, hvoraf de sidste 128 var Mk II versionen. HR 42F Mk II er kendetegnet for sin ekstraordinære kvalitet og udmærker sig på en bred vifte af områder, herunder sejl
Det er en kæmpe fornøjelse at præsentere langturssejleren ”Iris” - En Hallberg Rassy 42F Mk II fra 1998 i Exceptionel flot stand inde som ude, med en helt igennem imponerende udstyrsliste samt opdateringer (Se nederst i beskrivelsen). Skibet er i sommeren 2024 blevet gennemgået af både en professionel bådsagkyndig, en rigger samt en sejlmager og er i skrivende stund opbevaret tørt i en hal på sjælland.

HR 42F er designet af argentiske German Freers og bygget af Hallberg Rassy i Sverige med CE kategori A - Unlimited ocean voyages. Der blev i alt bygget 181 eksemplarer, hvoraf de sidste 128 var Mk II versionen. HR 42F Mk II er kendetegnet for sin ekstraordinære kvalitet og udmærker sig på en bred vifte af områder, herunder sejlads på de store oceaner. Se følgende presseuddrag hentet fra HR hjemmeside om modellen.

The Swedish Yachting Magazine På Kryss & Till Rors, says:

"Exquisite finish and every detail is well thought out. This boat elicits your confidence from the pervading grid structure at floor level, the lamination of hull and deck, rig, how the keel and rudder is secured to the least little detail on deck as well as inside. Behind each Hallberg-Rassy boat stands a craftsman, who personally tests every piece of equipment on extended trial-cruises, before taken in to production. Such attention to detail is unusual in boat building, but it shows. We keep looking but there is nothing to criticize......Our conclusion is, that designer Germán Frers' entry to Ellös has resulted in boats that combines the best from two different worlds. The irreplaceable feeling of fine craftsmanship, the unbeatable living standard aboard is still there, as well as the secure feeling of a full-keeled boat with excellent sea-going qualities, especially in rough weather. We have found a whole new idea of cruising yachts realized in this boat....The Hallberg-Rassy 42F makes you feel safe and secure. You may feel like sailing anywhere, anytime, in any weather."

Med byggenummer 115 blev dette pragtfulde eksemplar søsat i marts 2000, og har inklusiv nuværende ejere været i hænderne på tre dedikerede ejere (original salgsfaktura haves). Skibet har været omhyggeligt vedligeholdt med respekt for skibets oprindelige stil og sjæl, både inde såvel som ude, og er i enestående stand med talrige forbedringer. ”Iris” har altid overvintret i en tør og kølig hal, hvilket har bevirket, at blandt andet teakdækket er i fremragende stand.

”Iris” sejlede fra Danmark i juli 2022 og har siden da trukket et væld af eventyr efter sig i sin kølvandsstribe rundt om jorden. ”Iris” er under hele turen blev kontinuerligt vedligeholdt og opdateret samt blev gennemgået af både en professionel bådsagkyndig og en rigger ved ankomst til Nykøbing Sjælland i sommeren 2024.

”Iris” er en sjælden perle, der kombinerer elegance, kvalitet, pålidelighed med muligheden for langturssejladsens eventyr. Uanset hvor man begiver sig hen, korte som lange ture, vil du blive belønnet med en sejlbåd i absolut topklasse.

IRIS, Hallberg Rassy 42F MkII, #115

Built: 1998, launched 3/2000
Standard layout with a forward cabin, center lounge with U-shaped galley and navigation seat, owners cabin aft, and two bathrooms/heads.
Beds: 5
Boat category A - Ocean
Length 13.22m (43 1/3”)
Beam: 3.95m
Draft: 2.00m
Weight (empty) 12.5 tons of which 4.7 tons is the lead keel.
Hull material: GRP

ENGINE:
Volvo Penta TMD 22. Turbo marine diesel 76 Hp
Engine hours: 3500
J-Prop folding propeller
Spare propeller in engine room
Webasto heating system in all areas of the boat
Extra mastervolt 90A alternator mounted on engine (2024), with separate MPPT charger for service batteries. Starter battery 140Ah Exide marine dual purpose AGM, 5/2020
Service batteries: 3 batteries, each 240Ah Victron deep cycle AGM 07/2023
Bow thruster Sidepower SP95 TI
420 L diesel tank
685 l fresh water tanks (2 tanks)
Watermaker AquaTec DD 500, 65 lph, 2022
Gobius Level indicator for top water tank, 2022

RIG:
Selden rig with in-mast furling main and Selden 300 S furling jib. Mast: 18,75m excl. windex
Sail area (Main+jib): 89m2
All running rigging replaced 2022
The rig has been checked by a professional rigger in Denmark in 2024

SAILS:
Mainsail Elvstrom offshore with vertical full length battens, used.
Genoa Elvstrom offshore, used.
Genakker, Elvstrom 140m2, very little use.
Spare jib, Elvstrom, almost never used and in very good condition.
Spare mainsail, Elvstrom furling main without battens, very good condition.

ELECTRICAL:
External shore power 220V/ 50Hz Internal power 12V
Mastervolt MASS 12/80-2 charger
Mastervolt MASS COMBI charger/inverter 12/1200-60
Mastervolt MASS GI 3.5 isolation transformer
Mastervolt masterlink MICC control display
Mastervolt system manager MICC display
Mastervolt system manager AC whisper
Solara 2*35 W solar panels on coach roof, with separate MPPT charger Victron battery monitor BMV-712 With Bluetooth, 2023
600w solar panels on targa arch with separate MPPT charger, Bluetooth, 2022 Watt&sea Pod-600 hydrogenerator, with 2 extra propellers, 2022
Multiple USB ports in cockpit and at navigation desk 2022

ELECTRONICS:
Raymarine Axiom9+ chartplotter 2022
Raymarine SD-card reader 2022
2 Raymarine i70 multifunction displays, 2022
Raymarine wind, depth, speed transducer, 2022
Raymarine ACU-400 autopilot with i70s display and type 2 linear drive 07/2023 Raymarine ST50 multi display
Raymarine ST50 GPS display
Raymarine 18” digital radar
Garmin VHF 300i with extra cockpit installation and handset
Garmin AIS 600 receiver/transmitter
2 Entel HT-644 Portable and waterproof VHF, 2022
IridiumGo unit incl. external marine antenna installation 2022
Sony AM/FM radio with both internal and cockpit speakers
Prosonic 12V TV- monitor

INTERIOR:
Fridge in galley
ENO “Gascogne” gas stove, 2 burners and oven
Freezer Isoterm BI29, 2022
All lightbulbs changed to LED
LED lights added in all cabins and galley, 2022
Red LED lights in galley, navigation desk and stair, 2022
Caframo fans in aft cabin, galley, lounge and forward cabin (5), 2022 Both toilets equipped with black water holding tanks.
Both manual toilet pumps, JABSCO, replaced 2022
Fresh water pump replaced, 2022
Drain pump in aft bathroom replaced, 2022
Air-only ventilators installed in both bathrooms, 2022

SAFETY EQUIPMENT:
2 Jacklines, 2022
Liferaft, Seasava pro iso, ISO 9650-1A 2022 service until 4/2024 Rescue-me Epirb1 ocean signal, 2022
Radar reflector Echomax 230, 2022
MOB bouy with automatic light
Secumar 17 MOB-pack

MISCELLANEOUS:
All underwater through-hulls and seacocks changed to thru-design and/or marine brass, 2022 Vulcan anchor, 33kg, 2022 with 80m 10mm chain
Spare anchor Fortress FX 23 with lead filled anchor line, 2022
Original CQR 25 kg anchor
Italwinch windlass 1500w, 2022
Solar arch and dinghy davit’s, Baltic solar arches, 2022
Bimini with extra sunroof and sun shade sides, Kapell och Annat, 2022
Customized, tailor made cockpit cushions, 2022
Sprayhood and cockpit tent
Suunto compas at helm
Zodiac Cadet 270 Alu dingy, 2022
Mercury 6Hp outboard engine 2022
Rocna stainless steel 1 kg dinghy anchor, 2022
Safire gas grill with pulpit mount, 2022
A number of spare parts and service parts for engine.
Checked by a rigger and a boat surveyor in Denmark 2024
Det er en kæmpe fornøjelse at præsentere langturssejleren ”Iris” - En Hallberg Rassy 42F Mk II fra 1998 i Exceptionel flot stand inde som ude, med en helt igennem imponerende udstyrsliste samt opdateringer (Se nederst i beskrivelsen). Skibet er i sommeren 2024 blevet gennemgået af både en professionel bådsagkyndig, en rigger samt en sejlmager og er i skrivende stund opbevaret tørt i en hal på sjælland.

HR 42F er designet af argentiske German Freers og bygget af Hallberg Rassy i Sverige med CE kategori A - Unlimited ocean voyages. Der blev i alt bygget 181 eksemplarer, hvoraf de sidste 128 var Mk II versionen. HR 42F Mk II er kendetegnet for sin ekstraordinære kvalitet og udmærker sig på en bred vifte af områder, herunder sejl

Udstyrsliste

Motor
HK76
Motortimer3500
Motor årgang1998
Motors registreringsnummmer510 069 9222
FerskvandskøletJa
Drev/skrueakselFast skrueaksel
PropelJ-Prop foldepropel
BovpropelJa
BovpropelSidepower SP95 TI
Antal motorer1
Brændstoftank420
Sejl og rig
StorsejlJa
StorsejlElvstrøm offshore med vertikale gennemgående sejlpinde samt et ekstra reserve Elvstrøm storsejl
ForsejlJa
ForsejlElvstrøn offshore samt reserve Elvstrøm forsejl
RigtypeSelden rig med rullestorsejl i mast og Selden 300 S rulleforstag (Checked by rigger 2024)
GennakkerJa
RulleforstagJa
Mastehøjde18,75
Navigation
KortplotterJa
KortplotterRaymarine Axiom9+ (2022)
LogJa
EkkolodJa
VHFJa
VHFGarmin VHF 300i samt ekstra installation i cockpit
RadarJa
KompasJa
Autopilot / SelvstyrerJa
Autopilot / SelvstyrerRaymarine ACU-400 autopilot med i70s-skærm og type 2 lineært drev (2023)
LanternerJa
GPSJa
VindmålerJa
AIS transmitterGarmin AIS 600
AIS responderGarmin AIS 600
Indenbords
KomfurJa
KøleskabJa
ToiletJa
HoldingtankJa
BrusebadJa
Køjer5
TVJa
VarmeJa
Holdingtank1 x 35 liter & 1 x 50 liter
Cockpit
RatJa
SprayhoodJa
KalecheJa
CockpitbordJa
CockpithynderJa
SpilLewmar selftailing
Dæk
TeakdækJa
TeakdørkJa
SøgelænderJa
BadeplatformJa
BadestigeJa
Tilbehør
FendereJa
FortøjningerJa
Jolle/gummibådJa
RedningskransJa
BrandslukkerJa
AnkerVulcan anker 33 kg med 80 m og 10 mm kæde (2022)
RedningsbådSeasava pro iso, ISO 9650-1A 2022 service indtil 4/2024
Andet udstyrJf. udtømmende liste
Diverse
Landstrøm (230V)Ja
BådnavnIris
Batterier1 x Excide AGM 140Ah + 3 x Victron AGM 240aH
TrykvandJa
VarmtvandsbeholderJa
LænsepumpeJa
GeneratorSolpaneler samt hydrogenerator
AnkerspilItalwinch 1500w (2022)
El AnkerspilJa
VandtankJa
SkrognummerSE-HRM42115C898
Vandtank (i liter)685 (to tanke)
CE-godkendtJa
Dokumentation for betalt moms i EUJa
EpirpRescue-me Epirb1 ocean signal (2022)
WatermakerJa

Beskrivelse og udstyrsliste er opgivet efter oplysninger fra ejer og YachtBroker indestår ikke for eventuelle fejl og unøjagtigheder

Se også ...

YachtBroker er Skandinaviens største kæde af professionelle bådmæglere, som dagligt hjælper tilfredse danskere i hele landet med at købe og sælge deres brugte båd.